Powerwalking techniek

Aandachtspunten voor een goede powerwalkhouding en techniek:

  • goed rechtop staan;
  • recht vooruitkijken, dus niet naar de grond;
  • je kin omhooghouden, om je rug en nek te ontlasten;
  • je kaak ontspannen om te voorkomen dat er spanning ontstaat in je nek;
  • je rug recht houden, dus niet hol maken;
  • niet achteroverleunen vanuit je heupen, want daarmee belast je je rug te veel;
  • je schouders ontspannen: duw ze iets naar achteren en niet te dicht bij je oren;
  • je buik intrekken;
  • je billen aanspannen: ook dit is beter voor je rug, die dan niet hol trekt;
  • je heupen van voren naar achteren bewegen tijdens het lopen. Als je gaat swingen van zij naar zij verspil je veel onnodige energie.

Techniek

  • Loop rechtop en kijk recht vooruit naar de horizon (niet naar de grond)
  • Ontspan je schouders en duw ze iets naar achteren
  • Buig je armen licht in een hoek van 90 graden. Beweeg je armen van voren naar achteren, niet opzij. Hetzelfde geldt voor je heupen: beweeg ze van voren naar achteren. Als je gaat swingen van zij naar zij verspil je onnodige energie
  • Hoe sneller je met je armen zwaait, hoe harder je zult gaan lopen
  • Doe net alsof je over een rechte lijn loopt en vermijd de neiging om je stappen te verlengen. Wil je sneller wandelen? Neem dan kleinere, snellere stappen
  • Trek je buik in en span je billen aan
  • Zet af met je tenen en wikkel je voeten goed af
  • Adem natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat je te snel loopt en buiten adem raakt; je bent immers niet aan het hardlopen. Als je twijfelt over je ademhaling, kun je de ‘praattest’ doen. Kun je nog gewoon praten zonder naar adem te happen? Dan is je tempo goed.

Reageren is niet mogelijk